CO POWINNO ZAWIERAĆ ZGŁOSZENIE GDY WZYWAMY POGOTOWIE

1. Dokładny adres z nazwą miejscowości
2. Co się stało
3. Ilość osób poszkodowanych
4Informacja o stanie poszkodowanego (ych) może się okazać bardzo istotna. Przydaje się również dyspozytorowi przy podejmowaniu         decyzji jaki zespół ma przyjechać –  czy sami ratownicy czy zespół z lekarzem.

5. Nazwisko i telefon

1.Podaj dokładny adres z nazwą miejscowości
Dlaczego ten punkt jest na pierwszym miejscu i jest aż tak ważny?
Często jest tak że ludzie dzwonią na pogotowie i mówią wszystko oprócz adresu gdzie ma pojechać zespół karetki i się rozłączają. Jeśli numer dzwoniącego się wyświetla to dyspozytor oddzwoni i dopyta się o dokładny adres, ale to wydłuża reakcję Pogotowia i czas dojazdu karetki. A często o życiu czy śmierci decydują minuty.
Kolejny powód dla którego należy podawać ADRES na pierwszym miejscu to że nigdy nie wiemy, czy nie zdarzy się coś co nagle przerwie nam połączenie z dyspozytorem np. rozładuje nam się bateria w telefonie, telefon ulegnie uszkodzeniu lub np. nie stracimy przytomności. Powodów może być mnóstwo.
Zwróć uwagę również na to, aby podając adres podać nazwę miejscowości. W dobie telefonów komórkowych zdarza się tak, że możemy się połączyć z dyspozytorem pogotowia w innym mieście niż jesteśmy. Dość głośny przykład tego mieliśmy w czasie katastrofy budowlanej w Katowicach, kiedy to duża liczba osób dzwoniła na pogotowie ratunkowe. Zablokowano centralę i automatycznie przełączano ludzi do dyspozytorów z innych miast. Pech chciał że akurat w tych miejscowościach była ulica o tej samej nazwie co Katowicach i karetki wysyłano do nieistniejącego zdarzenia zamiast od razu wysyłać je do Katowic.


2. Co się stało
W krótki i rzeczowy sposób powiedz co się stało np. wypadek samochodowy, upadek z wysokości, upadł i nie oddycha, itp.

3. Ilość osób poszkodowanych
Od tej informacji zależy ile przyjedzie zespołów ratunkowych. Przyjmuje się że jeden zespół pogotowia ratunkowego zajmuje się jednym pacjentem. Przy zdarzeniach z kilkorgiem poszkodowanych wysyłanych jest kilka karetek naraz i wszyscy otrzymują od razu pomoc.

4. Stan poszkodowanego (ych)

Informacja o stanie poszkodowanego (ych) może się okazać bardzo istotna. Dyspozytor wie jak wyposażoną karetkę ma wysłać. Na przykład przy zatrzymaniu krążenia wysyła się tzw. „S” (karetkę reanimacyjną), do wypadków komunikacyjnych wysyła się karetkę podstawową, tzw. „P”. Obydwie te karetki różnią się częściowo wyposażeniem i składem personalnym załogi. Taka informacja przydaje się również przy podejmowaniu decyzji jaki zespół ma przyjechać –  czy sami ratownicy czy zespół z lekarzem.

5. Nazwisko i telefon

Koniecznie podaj swoje nazwisko i nr telefonu. Nieraz karetka ma problem z dojazdem, zwłaszcza w nocy i nie można odnaleźć adresu lub potrzebne są dodatkowe, naprowadzające  informacje. Zdarza się również, że dyspozytor podpowie przez telefon co należy zrobić natychmiast. Ponadto odmowa podania swoich danych personalnych może zostać zinterpretowana przez dyspozytora że nasz telefon to głupi żart.

Nigdy pierwszy nie przerywaj rozmowy z dyspozytorem.
Dyspozytor może mieć dodatkowe pytania.
 

Zawsze pamiętaj, aby nawet w dramatycznej sytuacji nie podnosić głosu, nie krzyczeć, nie poganiać dyspozytora –  to na pewno nie przyspieszy czasu dotarcia zespołu ratunkowego na miejsce zdarzenia, a z reguły opóźnia  czas realizacji poprzez zbędne „potyczki” słowne lub niemożność szybkiego zebrania istotnych informacj

 Zawsze pamiętaj, że  Twoja zimna krew może uratować komuś życie. 

Zawsze pamiętaj, że „następnym razem” może to być ktoś bardzo Ci bliski.

Skip to content